فراهم
آوردن زمینه های ظهور، از جمله شرایط ظهور به حساب میآید، و تا زمینه
ظهور فراهم نشود، حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ظهور نخواهد کرد. حال باید
توجه داشت که برخی از شرایط ظهور، با گذشت تاریخ و ظلم و جور انسانها،
پیشرفت علم و دانش بشری و در نتیجه آگاهی مردم دنیا و ناامید شدن مردم از
نحله ها و مذهبهای بشری و حکومت های مختلف فراهم میشود؛ و بایسته است
برخی دیگر از آنها به دست ما انسانها و دوستداران آن حضرت فراهم آید.
اما سؤال این است که چگونه میتوان زمینهظهور را فراهم آورد؟
برای فراهم آوردن زمینه های ظهور حضرت میتوان موارد متعددی را ذکر کرد؛
1 . تحوّل جامعه بشری
ایجاد آگاهی و آمادگی جامعه بشری برای حقّ و حقیقت و مخالفت جدّی با
ظلم و جور در یکی از زمینه های مهم برای ظهور آن حضرت است. و این مهمّ بر
عهده همه ما مسلمانان و شیعیان است.
ما باید با استفاده از علم و تکنولوژی، حقایق اسلام را به گوش
جهانیان برسانیم، آنها را با زیباییهای مکتب اهل بیت پیامبر ـ علیهم
السّلام ـ که هماهنگ با فطرت انسانی است آشنا بسازیم؛ تا همان گونه که در
احادیث آمده است، با شناخت زیباییهای مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و
مقایسه آن با سایر مکاتب و فرهنگها، حق را از باطل تشخیص داده، از آنها
دل کنده و به حقیقت بپیوندند و آن زمان که مردم جهان با دروغگوییهای
حکّام هواپرست و جاه طلب آشنا و بر ناتوانی آنها از سعادتمندی جامعه بشری
آگاه شدند، قهراً مستأصل شده و بدنبال یک منجی مصلح بوده و خود به خود
برای پذیرش حق و حقیقت آمادگی پیدا میکنند و قدر آن منجی را ارج مینهند.
اصولاً باید توجّه داشت که یکی از علل غیبت امام عصر ـ علیه السّلام
ـ نیز، عدم آمادگی مردم برای پذیرش حق و حقیقت بوده است. چرا که بر اثر
جهل مردم و ظلم حکّام زمان، همه ائمّه قبلی یکی پس از دیگری به شهادت
رسیدند، لذا برای حفظ حجّت الهی و خالی نماندن زمین از وجود آن، دوران
غیبت شروع و تا فراهم شدن زمینه ظهور ادامه خواهد داشت.
اگر برای جامعه بشری این آمادگیها و آگاهیها حاصل نشود، حضرت تشریف
بیاورند، آن حضرت نیز مانند امامان معصوم سابق به شهادت خواهد رسید.
بنابراین رشد و آگاهی عموم مردم محروم و مستضعف، میبایست به درجه ای
برسد که نور وجود امام را لمس کرده، مثل پروانه گرد شمع وجود او گرد آیند.
باید درجه رشد و آگاهی آنان به حدّی برسد که از مدّعیان حقوق بشر و
دموکراسی، ناامید شده و همه منتظر ظهور منجی بزرگ الهی باشند.
2. انقلاب و تحوّل روحی افراد
تغییر و تحوّل روحی و خودسازی و تهذیب نقش مهمی در ایجاد انقلاب بزرگ
و به پیروزی رساندن آن دارد و با تحولات بیشتر در روحیه انسانها و ساخته
شدن نیروهای با صلابت میتوان اذعان داشت یکی دیگر از زمینه ها فراهم
آمده. است. باید بدانیم که امام زمان ـ علیه السّلام ـ هم به انتظار لحظه
ای است که این تحوّلات درونی در قلب و روح انسانها به وجود آمده و به حدّ
کمال خود برسد تا ظهور برای حضرت میسر شود.
چنان چه افرادی که شایستگی همراهی با حضرت را داشته باشند فراهم
آیند، یکی دیگر از مقدمات ظهور مهیّا میگردد. و با خودسازی این افراد
نیروی انسانی انقلاب بزرگ مهدی ـ علیه السّلام ـ تشکیل میگردد و حضرت با
آن نیروها منویّات خود را به پیش میبرد.
پیداست، انقلابی با آن عظمت و وسعت و رسالت سترگ، انسانها و عوامل
بزرگی را میطلبد تا قادر به پیاده کردن رسالت عظیم خود باشد؛ انسانهایی
خود ساخته و از جان گذشته، فقیه، سیاستمدار، مدیر و مدبّر، مبارز و شجاع
و... .
بنابراین ما با خودسازی و تهذیب و اصلاح خود میتوانیم در تحول جامعه
هم مؤثر بوده و در نتیجه زمینه برای ظهور حضرت بیش از پیش فراهم آید.
3. انتظار سازنده
افضل اعمال امّتی انتظار الفرج؛ برترین اعمال امّت من امید و انتظار گشایش (کارها و گرفتاریها به دست با کفایت حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ) است.
انتظار سازنده و صحیح، مکتب انسان سازی و انقلاب است. انتظاری که
برترین اعمال امّت پیامبر شمرده شده است، ریشه و اساس دو نکته مذکور
(خودسازی افراد و ساختن جامعه) است. تا امید و انتظار و در نتیجه صبر و
تحمّل مشکلات نباشد، انسان قادر به خودسازی و دیگر سازی نیست. انتظار به
انسان امید و عشق میبخشد، توان وحوصله و حرکت و تلاش میدهد؛ در نتیجه،
افراد را امیدوار، شاداب، پرتلاش و هدفمند بار میآورد؛ یعنی همان چیزی
که لازمه فراهم آوردن مقدمات انقلاب بزرگ و جهانی حضرت مهدی (عج) است.
"مکتب تشیّع، همواره یک آرزوی مقدّسی را در قلب پیروان خود می
پروراند؛ و آن، آرزوی ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ و ریشه کن کردن ظلم
و ستم و سیطره عدل و داد بر این جهان است. آرزو اساسی ترین محرّک یک انسان
در فعّالیّت های روزمره اوست. انسانی که آرزو و طلب و خواسته ای نداشته
باشد، یک مرده متحرک است. افراد آرزوهای مختلفی دارند. مکتب تشیّع به
پیروان خود تعلیم می دهد که آرزوی اصلی و اساسی آنان ظهور حضرت حجّت ـ
علیه السّلام ـ باشد؛ چرا که اگر او ظهور کند، همه مشکلات رفع می گردد؛
تمام مشکلات وقتی حلّ می شود که مدینه فاضله آن حضرت به دست مبارک او
پیاده شود. 4. برپایی قیام ها و انقلاب های ظلم ستیز و عدالت خواهانه
از اموری که باعث تسریع در انقلاب جهانی حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ
شده و موجب بیداری، آگاهی... جامعه جهانی و در نتیجه فراهم آمدن زمینه
ظهور می گردد قیام ها و انقلاب های اسلامی و بیدارگرایانه است. یکی از این
انقلاب ها که تأثیر بسزایی در این رابطه داشته و موجب مطرح شدن اسلام و
فرهنگ تشیّع در بین مردم جهان گردیده، انقلاب بزرگ ملّت ایران به رهبری
بزرگ مردی از سلاله پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشد. با مطالعه
روایات، چنین به نظر می آید که این انقلاب، همان حرکت آگاهی بخش و زمینه
ساز قیام حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ است؛ چنانکه روایات گوناگونی که بعضی
از آنها در توصیف رهبر این قیام، و بعضی در وصف مردم و قیام گران، و اینکه
از چه منطقه ای و... هستند، وارد شده است. بنابراین از وظایف و مسؤولیّت های ما است که از این انقلاب پاسداری
نموده و در ترویج و پربارتر کردن آن بکوشیم، اهداف آن را زنده و در راه
تحقّق آنها تلاش کنیم. تا ان شاء الله، با آگاه ساختن مردم جهان، از ظلم و
ستم مستکبران، آشنایی هر چه بیشتر آنان با فرهنگ اسلام و اهل بیت و...،
زمینه ظهور حضرت قائم (عج) را فراهم آوریم.
پیداست، که این امور مهمّ و سنگین، بدون داشتن قدرت و مکنت، تحت لوای
یک دولت قدرتمند، امکان پذیر نیست. بنابراین می بایست، در حفظ نظام مقدس
جمهوری اسلامی و به ثمر رسیدن اهداف آن، به عنوان زمینه ساز قیام حضرت
مهدی ـ علیه السّلام ـ ، تلاش همه جانبه کرد.